Translate this Blogger

Dwaalhaas 2014 Weblog ( Feed ) "elke dag wat nieuws"

Saturday, December 15, 2012

"Kruikenzeikers" DNA

Dit is weer een zelfportret, maar deze is geïnspireerd op een van de vele "schandalige" foto's van mij, die nog steeds op het internet circuleren, nee, ik ben er niet trots op, maar "If you can't beat them.. Join them" ofwel, maak van ..
het negatieve iets positiefs, de originele foto komt nog uit de "oude" tijd, ik had toen 4 soms 5 gratis live webcams in mijn huis hangen, met het idee een soort van "Big Brother" na te spelen, "gewoon voor de lol" omdat ik nudist / naturist ben en in die tijd veer "rare" mensen op bezoek kreeg trok die webcam site toen meer als 500 bezoekers per dag, forums en andere blogs gingen over mij schrijven, en gebruike ( ongevraagd ) foto's die ze van mijn webcam beelden maakte, iedereen was vooral heel negatief over mij en de levensstijl die ik toen leefde, en ik vond het toen allemaal prachtig.. vooral de kijkcijfers / hits interesseerde mij, waardoor ik mezelf af en toe nog gekker ging gedragen, als dat ik van nature al ben / was... op een gegeven moment had ik met mijn dronken hoofd bedacht dat ik ook wel in een lege melk kan kon pissen, zodat ik niet telkens hoefde op te staan om naar het toilet te lopen ( lekker lui )  en daar scoorde ik "goed" mee bij de vele bezoekers van mijn live webcams, in no time circuleerde foto's als deze op het internet, en ik werd een wereldwijd fenomeen "lol"

hoe ik toen op het bizarre idee kwam om een "Piss Jug" te gaan gebruiken, heeft waarschijnlijk met mijn DNA te maken,

Mijn vader is geboren in Tilburg
en dat DNA zit natuurlijk ook in mijn bloed..

Kruiken-zeikers ( jug pissers )
Kruikezeikers is de bijnaam die inwoners van Tilburg van oudsher kregen van inwoners uit omliggende plaatsen. Tijdens  carnavalnoemen de Tilburgers zichzelf ook Kruikezeikers of Kruiken, en de stad wordt Kruikestad genoemd. In vroeger tijden kende Tilburg veel textielfabrieken. Tilburg werd ook wel "de wolstad" genoemd. De inwoners spaarden urine in kruiken. Deze werd opgekocht om later gebruikt te worden om de wol te wassen.
Als herinnering aan dit gebruik staat in de Nieuwlandstraat het beeld "De Kruikezeiker". Burgemeester Ruud Vreeman maakte zich kort na zijn benoeming impopulair bij veel Tilburgers toen hij denigrerende opmerkingen maakte over de kruikezeiker als symbool van Tilburg.


De oorsprong achter het verhaal van de "kruikezeiker" is onzeker. Het staat vast dat in de 17e eeuw al urine gebruikt werd om te wassen en wol te verven, maar of Tilburgse arbeiders hun urine verzamelden in kruiken en verkochten blijft een mysterie. Urine bestaat voor 93.3 procent uit water en voor 6.7 procent uit vaste stoffen. Ongeveer een derde van de vaste bestanddelen is de stof ureum, en door die stof komt na een chemisch proces ammoniak in de urine. Door de wol, recht van het schaap, met urine te wassen, werd de wol gereinigd. Men vulde een bad met een derde urine en twee derde water, en liet dit een nacht staan. Het mengsel werd verwarmd tot vijftig graden Celsius, en dan werd de wol daarin gewassen. Vervolgens moest de wol uitgespoeld worden in schoon water. Dat gebeurde in het riviertje De Ley, maar ook in ‘spoelen’ (met water gevulde kuilen) in de stad. Zulke spoelen bevonden zich bijvoorbeeld waar nu het Wilhelminapark, het Hasseltplein en het Transvaalplein liggen. Urine werd ook gebruikt bij het verven van de wol (of ‘het laken’ zoals men in die tijd zei). Niet voor elke kleur was urine nodig, maar bijvoorbeeld wel voor de kleur blauw, die onder meer gebruikt werd om boerenkielen te maken. Het verven en koken van de stof leverde in de ververijen veel afvalwater op dat via sloten werd afgevoerd, vandaar het woord ‘blauwsloot’. Er zijn verfrecepten met gebruik van urine bewaard gebleven en we weten ook dat op zeker moment een emmer urine een halve stuiver kostte. De oudste bron, een akte, over het gebruik van ‘warm stinkende pis of zeep’ dateert van 11 oktober 1689.






If you've enjoyed this message or Art Work on my Daily Art Blog, share this Blogger www.dwaalhaas.nl & www.dwaalhaas.com and spread the message. Thank you for sharing ..

No comments:

Post a Comment

Search in This Blog